torsdag 6. januar 2011

MEXICOOO, JOHOO!

Da var jeg kommet til Mexico! Siste landet paa reisen min. Blir smaadeppa av aa tenke paa at jeg bare har rundt 20 dager igjen, men prover aa skyve det fra meg og nyte hver eneste dag.
Guatemala var fantastisk, reiste rundt med en tysk jente og to gaerne australiere. Auzziene dro til Belize for 5 dager siden, mens jeg og Judith (tyskern) dro til Palenque i Mexico. Der var vi veldig kulturelle og dro paa museum og besokte Palenqueruinene. Vi hadde en veldig bra guide saa det var verd turen til tross for at jeg begynner og bli litt lei mayaruiner. Vi reiste videre til San Cristobal De las Casas, en nydelig, men iskald by i spansk kolonialstil. Vi fikk vite at byen faktisk ligger over 2000moh, og de lokale gaar rundt i svaere boblejakker, lue og skjerf. Det har ikke jeg i min koffert saa etter to netter bestemt vi oss for aa reise videre og  Judith og jeg skilte lag.  Det var nesten litt taarevaatt, vi har hengt sammen hver dag i 14 dager, og hun var en veldig fin reisevenn. Hun hoppet paa bussen til Merida, og jeg tok nattbussen til Puerto Enscondido. Bussturen tok 14 timer og det var kun lokale passasjerer. Vi ble stoppet fem ganger av politi som kontrollerte id til tilfeldige personer. En time foer vi var fremme i Puerto Escondido roper busssjaafoeren noe paa spansk, jeg forstaar etterhvert at vi maa bytte buss. Jeg klarer aa spoerre en mann hva som skjer med bagasjen og han forsikret meg om at den ville bli flyttet over i riktig buss. Jeg ble lettet av svaret jeg fikk og kom meg inn i ny buss. Den var veldig full men en snill mann gav meg setet sitt. Jeg klarer imidlertid ikke slappe helt av fordi jeg hoerer at de lokale snakker om "carretera cerado", som betyr veien er stengt. Jeg spoer en mann hva som skjer, og han gjentar igjen carretera cerado og men resten skjoente jeg ikke saa mye av. De snakker veldig fort i Mexico! Bussen starter etter en stund og siden ingen lokale gaar av gjoer ikke jeg  det heller. Vi blir imidlertidig stoppet av en veisperring  etter en halvtime. Alle maa ut, jeg faar bagasjen min (heldigvis) og vi blir bedt om aa begynne aa gaa!! Vi gaar i 20 min i stekende varme, forbi hundrevis av biler som staar i stampe og over en lang bru. Et snilt par spoer om jeg vil finne en kollektivo med de. Det ville jeg gjerne, men foer vi faar snudd oss rundt, ser vi at det er satt opp alternative transport til kun 4 pesos=omtrent gratis. Knakende god deal spor du meg, til tross for at vi satt paa lasteplanet.
Saaa, etter mye om og men kom jeg meg til Puerto Escondido, er storfornoyd, og naa er jeg paa Mayflower hotell med noen veldig kule canadiere som jeg moette i San Pedro - Guatemala. Jeg skal reise med de i ca 10 dager, saa reiser jeg opp til Cancunomraadet/Isla Mujeres og tilbringer mine siste reisedager der.
Har det veldig flott, har faatt igjen varmen i dag, bare sloeva paa beachen og bada med canadierne. I kveld blir det avskjedsfest for Matt, en fyr fra new zealand, det blir nok veldig bra.
Jeg har foresten ikke dekning her hvor jeg er, saa faar ikke sendt meldinger. Men alt er bra, og folk er veldig snille og hjelpsomme overalt.
Dette blir kanskje siste blogginnlegg, mulig et fra Yucatan kommer, men skal proeve laste opp noen bilder etterhvert.
LOVE
SILJE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar